Державтоінспекція Києва просить водіїв серйозно віднестися до змін в законодавстві і не затягувати з реєстрацією мопедів і скутерів і отриманням посвідчень на право управління даною технікою. Нововведення в законодавчій базі, ТЗ, що , з об'ємом двигуна до 50 см3, направлені на зниження аварійності за участю цієї категорії транспорту. Так, наприклад, за даними прес-служби столичної ДАІ тільки за 5 місяців цього року в Києві зареєстровано 47 дорожньо-транспортних подій за участю мототранспорту, в яких три людини загинули і 52 отримали травми.
Згідно Постанови Кабінету міністрів, перша реєстрація скутерів і мопедів, придбаних до 2010 року, може бути проведена без надання власником документів на право власності - на підставі заяви. Цю процедуру згідно вищезазначеної заяви планувалося здійснити до 1 липня. Але, враховуючи, що з ряду причин реєстрація таких транспортних засобів була офіційно почата тільки з 9 червня, можливо, термін оформлення буде продовжений до 1 листопада. До цього терміну не штрафуватимуть і тих, хто не встиг отримати водійські посвідчення для водіння цього виду транспорту. А ось власники мопедів або скутерів, куплених в 2010 році, для офіційного оформлення повинні надати документи, підтверджуючі законність їх придбання (довідку-рахунок, біржові договори і тому подібне).
Реєстрація скутера або мопеда коштуватиме його власникові в середньому 300 гривень. До цієї суми увійде експертна оцінка, вартість номерного знаку, техпаспорти, послуги з оформлення, повідомляє відділ по зв'язках з громадськістю УДАІ Києва. Разом з тим, згідно незалежному розслідуванню, проведеному журналістами , вартість реєстрації скутера обходиться дорожчим - під 480 грн. Адже під час цієї процедури потрібно ще і сплатити транспортний збір і пройти техогляд.
Як зареєструвати
Для постановки на облік скутера або мопеда власник повинен надати його в МРЕО. Якщо у господаря немає документів на дане ТЗ, йому необхідно написати відповідну заяву (мовляв, купив на авторинку у приватника). При цьому потрібно пройти експертну перевірку на предмет достовірності номерів агрегатів, заплативши 148 грн. Далі ТЗ перевірять по наявних базах даних, і якщо воно не числиться в розшуку, його зареєструють.
Особи, які придбали мопед або скутер в 2010 році, при реєстрації обов'язково повинні пред'явити довідку-рахунок, біржовий договір, митну декларацію або інші документи, підтверджуючі правомірність покупки.
Ще один сюрприз чекає власників техніки з мотором до 50 «кубиків» - окрім реєстрації їм, як і господарям інших ТЗ, доведеться регулярно (1 раз на 2 роки) проходити техогляд і платити транспортний збір. Даний податок доведеться платити і при постановці на облік, хоча це невеликі гроші - 3 грн. з 100 см куб. (тобто 1,5 грн. з скутера). На нові мопеди і скутери талон ТЕ видаватимуть відразу при реєстрації, а на вживаних - тільки після проведення ТЕ. У прес-службі ДДАІ розповіли, що положення про порядок проведення техогляду для ТЗ з мотором до 50 см куб. поки на стадії розробки. Про порядок проведення цієї процедури ми повідомимо відразу ж, коли він стане відомий.
Як повідомив Олександр Демянко, щоб понизити вартість оформлення скутерів в порівнянні з іншими ТЗ, керівництво ДАІ прийняло ряд відповідних заходів. Зокрема, як техпаспорт видається тимчасовий реєстраційний талон на паперовій основі (термін дії не встановлюється), який в 5 разів дешевше пластикового, - 45 грн. Крім того, для мопедів і скутерів розроблені спеціальні номерні знаки, вартість яких не перевищує 25 грн. Вже виготовлені і поступили в МРЕО 4,5 тис. таких номерів. Крім того, планується, що скутеристам видаватимуть дешевші паперові бланки талонів ТЕ.
Таким чином, реєстрація мопеда і скутера обійдеться власникові в 477,5 грн. (з урахуванням експертизи і проходження техогляду). До речі, підкреслимо, що для постановки на облік даної техніки її власникові не обов'язково мати права, але їздити можна тільки з відкритою категорією «А1».
Як отримати права
Отримати водійське посвідчення для управління мопедом або скутером можуть всі особи, що досягли 16 років. Громадяни, що не мають посвідчення для отримання прав категорії «А1», повинні закінчити автошколу. Як пояснив начальник екзаменаційного відділу ДАІ Києва Сергій Хмельницький, програма навчання для скутеристів схожа з такою для мотоциклістів. Так, в Києві вже 10 автошкіл готові учити водіїв на категорію «А1», а ще 5 днями пройдуть акредитацію для отримання відповідної ліцензії. Подібні учбові заклади вже з'явилися і в інших регіонах України. У Департаменті ДАІ пообіцяли через два-три тижні на офіційному сайті розмістити список таких автошкіл. Вартість навчання складе від 1 тис. грн., а тривалість - 3 місяці.
Водії, які мають права з відкритими вищими категоріями і отримали свої посвідчення до 16 березня поточного року (з моменту набуття чинності типових програм по навчанню на категорію «А1»), можуть відкрити відповідну категорію після складання практичного іспиту на мопеді або скутері. А ті, хто вже має права на мотоцикл (категорія «А»), отримають «мопедну» категорію автоматично. Всім останнім доведеться пройти відповідні двадцятигодинні курси навчання в автошколах.
Оформлення водійського посвідчення категорії «А1» з складанням іспитів в ДАІ обійдеться близько 500 грн. Чимала вартість обумовлена тим, що нині водіям видаються пластикові права (вартість - близько 200 грн.). Втім, щоб зменшити витрати при отриманні має рацію, ДДАІ планує видавати дешевші бланки (36 грн.) на паперовій основі особам, які вперше отримують посвідчення категорії «А1».
Не до жартів!
Окрім техпаспорта на ТЗ з мотором до 50 «кубиків» і прав, водієві необхідно буде оформити договір обов'язкового страхування - «автоцивілку». Їздити без цього документа не можна. Покупка поліса коштуватиме не дуже дорого - адже оформляти страховку не обов'язково на весь рік - можна тільки на період експлуатації в літній сезон.
У ДАІ відзначили, що водії мопедів або скутерів є повноцінними учасниками дорожнього руху і несуть відповідальність за недотримання ПДР на загальних підставах з водіями інших ТЗ. Наприклад, штраф за проїзд на червоне світло - 425-510 грн., за їзду в нетверезому стані - 2550-3400 грн. або позбавлення прав на 1-2 роки, або 40-50 годин суспільних робіт, або 7-10 діб адміністративного арешту. До речі, по відношенню до скутеристів даішники керуються тим же правилом, що і для мотоциклістів - наздоганяти водіїв даних ТЗ, що їдуть без мотошлемів, їм заборонено.
Заступник начальника ДДАі заявив, що водіїв мопедів і скутерів почнуть штрафувати за відсутність прав вже з 1 вересня поточного року. За дане порушення доведеться заплатити 425-850 грн. Якщо «пільгову» постановку на облік не продовжать, то з того часу притягатимуть до відповідальності і за експлуатацію незареєстрованого ТС (штраф - 425-850 грн.). Більш того, в даному випадку двоколісну техніку можуть забрати на штрафплощадку.
Отримуємо права «А1»
Необхідні документи:
особистий паспорт;
медична довідка;
свідоцтво про закінчення відповідних курсів в автошколі (якщо немає прав);
водійське посвідчення з відкритими вищими категоріями, картка водія або довідка ДАІ про видачу посвідчення (якщо вже є права);
за наявності прав - документ, підтверджуючий водійські навики за останніх 12 місяців: техпаспорт на особисту машину або тимчасовий талон/довіреність, для водіїв-професіоналів - довідка з місця роботи.
Вартість:
навчання в автошколі - 1000 грн.;
бланк, послуги ДАІ, складання іспиту - 500 грн.
Разом - 1500 грн.
Реєструємо скутер
Необхідні документи:
довідка-рахунок або купча (для скутерів, куплених після 1.01.2010 р.);
заява про відсутність купчої або рахунку (для скутерів, куплених до 1.01.2010 р.).
Вартість:
тимчасовий реєстраційний талон - 45 грн.;
номерні знаки - 25 грн.;
послуги з огляду ТС - 11 грн.;
оформлення реєстраційних документів - 15 грн.
експертиза - 148 грн;
транспортний збір - 1,5 грн. (за 50 см куб.)
талон ТЕ - 80 грн. (на пластиковій основі);
проведення техогляду - 52 грн;
перевірка техсостоянія ТС - 100 грн. (на комерційній станції).
Разом - 477,5 грн.
При постановці на облік скутера або мопеда його власникові видають техпаспорт - тимчасовий реєстраційний талон на паперовій основі без терміну дії і спеціальні номерні знаки.