Случайно обнаружил на сайте президента в разделе "электронные петиции" https://petition.president.gov.ua/petition/20419
Україна є підписантом міжнародної Конвенції про дорожній рух (від 8 листопада 1968 р.). Оригінальний текст цього документу розміщено на сайті одного із підрозділів ООН : unece.org
На офіційному державному сайті України текст цього документу розміщено без доповнень, які були внесені , зокрема 28.09.2004 р.
Згідно із Конституцією України , ЗУ «Про міжнародні угоди» , ЗУ «Про дорожній рух», Україна бере на себе зобов’язання неухильно виконувати вимоги цієї Конвенції, норми Конвенції є частиною національного законодавства, а у випадку суперечностей , застосовуються норми конвенції.
Між тим , національне законодавство України має цілу низку суттєвих суперечностей із Конвенцією , які порушують права та свободи громадян України з одного боку і створюють перешкоди процесу інтегрування України у європейське співтовариство.
Так, наприклад , згідно із Конвенцією:
Водительское удостоверение может выдаваться для управления
транспортными средствами следующих категорий:
A - мотоциклы;
B- автомобили (за исключением транспортных средств,
относящихся к категории A), разрешенная максимальная масса которых
не превышает 3500 кг и число сидячих мест которых, помимо сиденья
водителя, не превышает восьми; автомобиль категории B, сцепленный
с прицепом, разрешенная максимальная масса которого не превышает
750 кг; автомобиль категории B, сцепленный с прицепом, разрешенная
максимальная масса которого превышает 750 кг, но не превышает
массы автомобиля без нагрузки, а общая разрешенная максимальная
масса такого состава не превышает 3500 кг;
На основании национального законодательства в рамках
категорий A, B, C, CE, D и DE могут вводиться следующие
подкатегории транспортных средств, на управление которыми может
выдаваться водительское удостоверение:
A1 - мотоциклы с рабочим объемом двигателя, не превышающим
125 куб.см, и максимальной мощностью, не превышающей 11 кВт
(легкие мотоциклы);
B1- моторизованные трициклы и квадрициклы;
Згідно із ПДР України та ЗУ «Про дорожній рух» :
А1 - мопеди, моторолери та інші двоколісні транспортні засоби, які мають двигун з робочим об'ємом до 50 куб.см або електродвигун потужністю до 4 кВт;
А - мотоцикли та інші двоколісні транспортні засоби, які мають двигун з робочим об'ємом 50 куб.см і більше або електродвигун потужністю 4 кВт і більше;
В1 - квадро- і трицикли, мотоцикли з боковим причепом, мотоколяски та інші триколісні (чотириколісні) мототранспортні засоби, дозволена максимальна маса яких не перевищує 400 кілограмів;
В - автомобілі, дозволена максимальна маса яких не перевищує 3500 кілограмів (7700 фунтів), а кількість сидячих місць, крім сидіння водія, - восьми, состав транспортних засобів з тягачем категорії В та причепом, повна маса якого не перевищує 750 кілограмів;
Як вбачається, згідно із Конвенцією, «А», «А1» - це мотоцикли ( усі, втому числі , із боковим причепом) а «В1» - це трицикли та квадроцикли (без вагових обмежень) , на відміну від національного законодавства, де «А1» - мопеди , а «В1» включає в себе мотоцикли з боковим причепом та встановлює вагові обмеження для трициклів та квадроциклів.
Також Конвенція дозволяє водієві з посвідченням категорії «В», при певних умовах , керувати автомобілем категорії «В» , зчепленим із причепом, дозволена максимальна маса якого перевищує 750 кг., а національне законодавство України обмежує це право.
Окрім цього, визначення терміна «механічний транспортний засіб» в національному законодавстві також не відповідає аналогічному визначенню у пункті о) ст.1 Конвенції.
Вищевказані невідповідності та суперечності порушують права водіїв транспортних засобів , перешкоджають процесу євроінтеграції України та сприяють корупції , що в результаті підриває авторитет і довіру людей до влади , створює вкрай негативний імідж нашої держави на міжнародній арені.
З оглядом на вищенаведене, з метою врегулювання національного законодавства в сфері дорожнього руху із міжнародним договором, підписаним Україною , пропоную:
1. Оприлюднити на державному сайті zakon.rada повний текст Конвенції про дорожній рух із усіма змінами та додатками, відповідно до оригінального ;
2. Запровадити заходів щодо внесення змін у національне законодавство в сфері дорожнього руху в частині приведення у відповідність до Конвенції вищевказаних визначень термінів , категоризації типів транспортних засобів та водійських посвідчень;
3. Повернути у визначення терміну «механічний транспортний засіб» в ПДР України застереження «…окрім мопедів…» , яке незаконно, всупереч Конвенції, було вилучено звідти Постановою КМ № 1029 від 26.09.2011 ;
4. Скасувати необхідність реєстрації мопедів (за будь-яких умов) із ст.34 ЗУ «Про дорожній рух» , оскільки мопед не є механічним ТЗ і не прирівнюється до мотоцикла.