поскольку сезон опять открыт, а ясности с мопедами так и нет я решил проверить, что же в действующих законах и правилах по этому поводу. вот основные ссылки которые меня интересовали:
http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/3353-12
http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/1306-2001-%D0%BF
http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/z0576-09/page2
Стаття 15. Основні положення щодо допуску до керування
транспортними засобами
Кожний громадянин, який досяг визначеного цим Законом віку,
не має медичних протипоказань та пройшов повний курс навчання за
відповідними програмами, може в установленому порядку отримати
право на керування транспортними засобами відповідної категорії.
Право на керування транспортними засобами відповідної
категорії може бути надано:
мототранспортними засобами і мотоколясками (категорії A1,
A) - особам, які досягли 16-річного віку;
...
Право на керування транспортними засобами відповідної
категорії підтверджується посвідченням водія транспортного засобу
з установленим терміном дії.
то есть в установленом порядке можно получить право управления мопедом.
Стаття 34. Реєстрація та облік транспортних засобів
Державній реєстрації та обліку підлягають призначені для
експлуатації на вулично-дорожній мережі загального користування
транспортні засоби усіх типів: автомобілі, автобуси, мотоцикли
всіх типів, марок і моделей, самохідні машини, причепи та
напівпричепи до них, мотоколяски, інші прирівняні до них
транспортні засоби та мопеди, що використовуються на автомобільних
дорогах державного значення.
в этой мутной формулировке ничего не изменилось. однако фраза "та мопеды" по смыслу не входит в перечень "призначені для експлуатації на вулично-дорожній мережі загального користування транспортні засоби усіх типів", то есть при большом желании прочитать можно так: "Державній реєстрації та обліку підлягають ... та мопеди, що використовуються на автомобільних дорогах державного значення."
теперь смотрим постанову по утверждению ПДД:
- механічний транспортний засіб - транспортний засіб, що
приводиться в рух з допомогою двигуна. Цей термін поширюється на
трактори, самохідні машини і механізми, а також тролейбуси та
транспортні засоби з електродвигуном потужністю понад 3 кВт;
- мопед - двоколісний транспортний засіб, який має двигун з
робочим об'ємом до 50 куб. см або електродвигун потужністю до
4 кВт;
- мотоцикл - двоколісний механічний транспортний засіб з
боковим причепом або без нього, що має двигун з робочим об'ємом 50
куб.см і більше. До мотоциклів прирівнюються моторолери,
мотоколяски, триколісні та інші механічні транспортні засоби,
дозволена максимальна маса яких не перевищує 400 кг;
2. ОБОВ'ЯЗКИ І ПРАВА ВОДІЇВ МЕХАНІЧНИХ
ТРАНСПОРТНИХ ЗАСОБІВ
2.1. Водій механічного транспортного засобу повинен мати при
собі:
а) посвідчення водія на право керування транспортним засобом
відповідної категорії;
б) реєстраційний документ на транспортний засіб
видим определение механического ТС и четкое указание на то, что мотоцикл им является.
мопед определен просто транспортным средством с ограничением по мощности.
далее идет требования к водителям механических ТС о необходимости иметь удостоверение водителя и документы на ТС.
я считаю, что тем кто не имеет доков необходимо сделать соответсвующие распечатки или требовать таковые у инспекторов. поскольку это они должны иметь на руках действующие, доследние редакции всех законов, касающихся дорожного движения.
приблизительный диалог с инспектором должен выглядить так (естественно Инспектор должен остановить вас в соответствии с правилами):
8.9. Вимога про зупинку транспортного засобу подається
працівником міліції:
а) жезлом або рукою, що вказує на цей транспортний засіб;
б) за допомогою увімкненого проблискового маячка синього і
червоного або лише червоного кольору та (або) спеціального
звукового сигналу;
в) за допомогою гучномовного пристрою;
г) за допомогою спеціального табло, на якому зазначається
вимога про зупинку транспортного засобу.
Водій повинен зупинити транспортний засіб у місці, на яке
йому буде вказано, з дотриманням правил зупинки.
И - нарушаем? ваши документы!
Водитель мопеда должен обязательно заглушить, заблокировать руль и спрятать ключи. если И не отдал честь и не представился, а так же не назвал причины остановки, однако предъявляет вам требования, водитель должен отвечать, что обязан выполнять только законные требования И, а личное желание испектора посмотреть или потребовать не обязан выполнять, а в случае продолжения будет вынужден составить жалобу. если инспектор не тугодум он тут же отдаст честь, пробурчит фамилию, звание и назовет вполне законное требование о проверке документов. теперь самое время попросить предъявить его служебное удостоверение, зависать ФИО, номер нагрудного знака и проверить дату до которого выдано удостоверение. далее необходимо принимать во внимание следующее:
9. Розстановка сил та засобів підрозділів ДПС
9.1. Організація служби підрозділів ДПС здійснюється виходячи
з наявності сил і засобів, з урахуванням місць концентрації ДТП на
території обслуговування, протяжності автомобільних доріг, вулиць
і особливостей руху ними, наявності технічних засобів та приладів
фіксації порушень ПДР ( 1306-2001-п, 306а-2001-п ), технічних
приладів регулювання дорожнього руху, інтенсивності руху
транспортних засобів і пішоходів, часу доби, дня тижня, пори року.
9.2. Розстановка сил і засобів підрозділів ДПС здійснюється
на підставі дислокації маршрутів патрулювання і постів
(додаток 3), яка розробляється з урахуванням місць концентрації
дорожньо-транспортних пригод та аварійно-небезпечних ділянок
дорожньо-шляхової мережі.
9.3. Дислокація включає в себе: визначену ділянку
дорожньо-шляхової мережі, оцінку оперативної обстановки, перелік
постів і маршрутів патрулювання, у тому числі додаткових, які
підлягають закриттю в період ускладнення оперативної обстановки,
види нарядів ДПС (піший у складі автопатруля), порядок взаємодії і
зв'язку між ними та іншу необхідну інформацію (місця розташування
і телефони закладів охорони здоров'я, ОВС, станцій технічного
обслуговування, організованих стоянок та інших об'єктів сервісу).
9.4. Дислокація маршрутів патрулювання і постів підрозділів
ДПС розробляється командиром окремого стройового підрозділу в
межах території, що обслуговується, на основі аналізу аварійності
за місцями, днями, часом доби скоєння ДТП і з урахуванням
інтенсивності руху, з обов'язковим погодженням начальником ОВС,
затверджується керівником управління (відділу) Державтоінспекції
МВС ГУМВС, УМВС і підлягає перегляду не менше одного разу на
квартал. У разі необхідності дислокація переглядається негайно.
Маршрут патрулювання визначається командиром (начальником)
підрозділу ДАІ: { Пункт 9.4 глави 9 доповнено абзацом згідно з
Наказом Міністерства внутрішніх справ N 131 ( z0552-11 ) від
08.04.2011 }
на автомобільних дорогах державного значення між
стаціонарними постами ДПС; { Пункт 9.4 глави 9 доповнено абзацом
згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ N 131 ( z0552-11 )
від 08.04.2011 }
на автомобільних дорогах державного значення без стаціонарних
постів ДПС у межах території обслуговування. { Пункт 9.4 глави 9
доповнено абзацом згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ
N 131 ( z0552-11 ) від 08.04.2011 }
У межах населених пунктів дозволяється піше патрулювання з
використанням технічних засобів та приладів як спосіб несення
служби.
9.5. Дислокація маршрутів патрулювання і постів
підрозділів ДПС є складовою частиною єдиної дислокації по охороні
громадського порядку.
9.6. На кожний маршрут патрулювання (пост) складається картка
маршруту патрулювання, поста (додаток 4). Один примірник картки
зберігається у відділах (відділеннях) Державтоінспекції МВС з
обслуговування адміністративних територій міст, районів, районів у
містах, другий видається старшому наряду ДПС на час несення
служби.
Розташування наряду (службового автомобіля) ДПС для
здійснення профілактичних заходів у схемі маршруту патрулювання
визначається виключно в місцях концентрації ДТП з урахуванням часу
доби, інтенсивності руху та виду правопорушень, з причини яких
стаються ДТП.
9.7. Розрахунок сил і засобів та розстановка нарядів ДПС
відповідно до дислокації маршрутів патрулювання і постів
розробляються на 1 добу і затверджуються керівником управління
(відділу) Державтоінспекції МВС ГУМВС, УМВС, відділу (відділення)
Державтоінспекції МВС з обслуговування адміністративних територій
міст, районів, районів у містах.
9.8. Робоча зміна нарядів ДПС не повинна перевищувати
8 годин. У разі службової необхідності тривалість робочого часу
працівників підрозділів ДПС може бути збільшена до 12 годин на
підставі наказу начальника ГУМВС, УМВС з чітко визначеними і
обґрунтованими причинами видання такого наказу (дія такого наказу
не повинна перевищувати 30 діб).
9.9. Режим роботи особового складу підрозділу ДПС
встановлюється за щомісячним графіком, який затверджується
командиром підрозділу ДПС. У графіку вказуються дні й години
несення служби кожним працівником та їх вихідні дні.
то есть место несения службы данным нарядом не может быть определено согласно их личной иницативе. у старшего данного нарядо гаи должна быть карта маршрута патрулирования или поста. так как гаи у нас дробленая струтура по признакам область/город/район, то вполне вероятен "залетный" экипаж, данную дислокацию которого никто не утверждал. примечателен П 9.4, 9.6. тут много к чему можно прицепиться, чтоб выяснить а законно ли этот наряд гаи тут находится. и если с этим все ок, то необходимо иметь ввиду что причиной остановки теперь может быть:
13. Підстави для зупинки працівником
Державтоінспекції МВС транспортного засобу
13.1.8. Проведення цільових заходів (операції,
відпрацювання, оперативні плани) для перевірки документів на право
користування і керування транспортним засобом, документів на
транспортний засіб.
хотя тут не ясно как определить действительно ли сейчас проводится данный целевой заход или инспектор пи-ит. но в любом случае если дошло до этого момента - цитируем закон о ДД и выдержки из правил, которые как минимум не обязывают нас иметь доки.
если тут есть более подкованные или юридически грамотные - поправьте или добавьте.