Нотатки з процесу ремонту пластику.
Лонгрід або довгочтиво.
Місцями +18.
Я попередив.
«Очі бояться - руки роблять!»
Якщо руки ростуть з правильного місця, є час та натхнення - не варто боятися самостійно ремонтувати пластик. Гугль та Ютюб дадуть безліч інформації на будь-яку тему.
«Дешева рибка - *** юшка!»
Не варто заощаджувати на матеріалах та інструменті. 10 гривень, збережених при покупці клею або необхідного інструменту врешті вилізуть у більші витрати, що в кілька разів перевищать попередні. І кошти - не головне! ЧАС! Ось що втрачається найбільше…
«Який у вас план, містер Фікс?»
Плануйте роботи та послідовності дій - це дуже заощадить час та матеріали. Особливо, коли працюємо вечорами, після трудовиєбуднів. Особливо розділяємо «брудні» та «чисті» роботи. Наприклад: підготовка поверхонь: миття, очищення, свердління та прорізування отворів, зашкурювання тощо - це багато бруду, пилюки, стружки. Оклеювання, шпатлювання, фарбування - бруд та пилюка зведе нанівець всі зусилля. Отже: брудні роботи - ретельне мокре прибирання, наступного вечора - чисті роботи.
Для кожного етапу - тільки необхідне приладдя, особливо, коли робоче місце обмежене. Все для підготовки - в одну коробку, все для оклеювання - в іншу. Дістаємо тільку ту, що потрібна. Попрацювали, інструмент помити-почистити, сховати назад. Нагромадження непотребу забирає час, нерви та складає небезпеку розлити пиво… І пам’ятаємо про безпеку: приміщення провітрюємо, працюємо в рукавичках та окулярах. Красивий пластик та хворі очі з легенями - прикольно, але нахіба?!
«Гибли, сину - тато ввечері сокирою підправить»
Підготовка поверхонь дуже важлива. Знехтуєш чистотою, зашкурюванням або обезжиренням - вилізе на поклейці, шпатюванні, фарбуванні.
- ретельно миємо з милом всі поверхні (навіть там, де клеїти не планувалося) до «котячого» блиску.
- смола не даішник - просто так не пристане. Поверхня має бути шершавою, чистою та знежиреною. Знежирюємо безпосередньо перед шпатлюванням-оклеюванням. Перед цим протерти вологою ганчіркою та підсушити.
- площу майбутньої латки позначаємо олівцем або маркером. Сьогодні пошкурили, щілина (тріщина) заховалася, завтра на поклейці вже не знайдеш.
«Срала-мазала-білила»
Вірний вибір хімії - 90% результату. Для миття - господарче мило або «водійська» паста. Для знежирювання - 846-ий або «галоша». Ацетон виключити від слова «зовсім».
Про смоли докладніше. Розрахувати необхідну кількість досить складно, тож до магазу бігатимемо не раз. Купувати зазделегідь і багато не раджу - втрачені гроші, бо є термін придатності.
Експерименти та випробування - для вчених. От чого я раніше не був такий розумний?
Єпоксидних смол та клеїв у продажі - шо у дурня фантиків. Продавець - не твій друг і його гаманець йому ближчий. Не впарив тобі - вкрав у родини.
Продавець - не практик, не виробник і не консультант. Його справа - каса!
Такі не всі, але таких - більшість.
«Mannol Epoxy-plastic 9904».35 гр. 70-100 грн.
Смола і затверджувач в об’єднаних шприцах.
Двокомпонентний полімерний клей на епоксидній основі. Прозорий, матовий, з високою адгезією, після повної полімерізації пластичний. Час критичного затвердіння «ЧКЗ» (сам придумав: час від моменту, коли клей ще пластичний і легко наноситься до часу, коли починає тверднути і рухати вже не можна) - до 8 хвилин. Готувати малими порціями для кожної поверхні окремо. 80% затвердіння - 2 години. Повне - доба.
Henkel «Момент супер-епоксі». 6 мл (35 мл), 100- 180 грн.
Смола і затверджувач в об’єднаних шприцах. В комплекті - лопатка для нанесення та кюветка для змішування.
Двокомпонентний епоксидний клей. Прозорий, глянцевий. Після полімерізації - пластичний, механічних навантажень майже не боїться. ЧКЗ для тонкого шару - біля 8 хвилин, для товстого ~10 -12 хвилин. 80% затвердіння: 1-1,5 години. Повна полімерізація - доба, але для тонких шарів достатньо й 10-12 годин.
Zollex Super Epoxy (не плутати з Steel Epoxy!). 35 гр, 60-80 грн.
Смола і затверджувач в об’єднаних шприцах.
Двокомпонентний епоксидний клей. Прозорий, матовий. Після полімерізації - пластичний, механічних навантажень майже не боїться. ЧКЗ для тонкого шару - біля 5 хвилин, для товстого ~ 8-10 хвилин. 80% затвердіння: півгодини-година. Повна полімерізація - доба. Тонкі шари - прозорі, товсті - жовтуваті.
Усі три за зручністю використання та якістю - практично однакові. Принцип роботи простий: відкриваємо шприци, змішуємо у ємності, перемішуємо до готовності (з прозорого перетвориться на білий непрозорий), наносимо на поверхню, притискаємо, чекаємо затвердіння. Час приготування - меньше хвилини. З цього моменту рахуємо ЧКЗ.
Рекомендації: змішувати обов’язково окремо (дехто наносить безпосередньо на поверхню, розмащує і потім дивується отриманій хуйні). Змішувати на кожну площу оклеювання окремо, враховуючи ЧКЗ. Якщо працюємо з скломатом (або подібним): спершу приміряємо латочку, потім намащуємо поверхню, прокладаємо латку, добре просочуємо (при потребі намашуємо згори), даємо затвердіти.
Порада: якщо поверхня невеличка і фарбувати потім не хочеться - додаємо в смолу капку фарби (приблизно 1:10). Навіть паста з ручки підійде. Я рекомендую концентровані барвники «Зебра». У ємність видавлюємо компоненти клею, поряд - фарбу і замішуючи потрошку «затягуємо» одне на одне.
«А тепер - Горбатий!»
Окремо скажу про український хімпром.
Клей епоксидний двокомпонентний універсальний ЕДП виробництва «Хімконтакт-Епоксі» (продається у високій картонній біло-червоній коробці).
Дві ємності окремо: у великій клей, у малій - затверджувач. 200 гр., 50-70 грн.
Брав просто для експерименту. Визнаю - повівся на вартість та кількість…
Це якись лютий пиздець…
В інструкції написано: змішувати у пропорції 10:1(1,4), ретельно перемішувати не менше 10 хвилин. Але не все так просто
Ємності - жахливо не зручні, тож рекомендую переливати в шприци відповідного об’єму. Вгадати пропорції - практично нереально! Що ваги, що шприци - до дупи… З пропорцією не вгадав - не твердіє.
Вимішувати не менше 10 хвилин, я рекомендую 20! В процесі вимішування суміш гріється і парує, тож добре провітрюйте приміщення. І навіть після того, як смола стала непрозорою (готова!)- однаково залишається дуже рідкою.
Знехтував часом замішування - не клеїть і не твердіє!
Ненесення ускладнюється тим, що клей залишається дуже рідким і постійно стікає з поверхні. ЧКЗ - *** вгадаєш! Десять хвилин - рідке, двадцять - рідке. Двадцять одна - сметана, двадцять дві - холодець, двадцять три - всьо!
Час повної полімерізації - ХЗ, бо після трьох (!) діб висихання так і залишилася желеподібною. Важлива температура висихання - менше +20 не сохне.
Отже висновок:
- порушив пропорції - ти лох!
- не вимішав достатньо часу - ти лох!
- не витримав температуру висихання - ти лох!
- придбав ЕДП - ги-ги, людоньки гляньте на цього придурка!
«Ще дві тисячі відер - і золотий ключик у нас!»
Після поклейки-латання. Шпатлюємо (якщо залишилися щілини, шви або закривали отвори) будь-якою шпатлівкою для пластику. Я віддаю перевагу Novol Bumper Fix (двокомпонентна, 200 гр., від 70 до 100 грн). Змішується у пропорції 10:1 (2), сохне швидко, шліфується до «дзеркала», фарбується без високої адгезії (фарбу не всмоктує). Правда смердюча (при змішуванні) - рукавички-окуляри-дихальна маска strongly recommended! Шпатлювати тонким шаром! Товстий довго сохне і гірше шліфується-полірується.
«Більше фарби!»
Тут кожному - своє. Якщо площа невелика і є сухе, чисте, добре освітлене та провітрюване (!) приміщення - аерозольний балон (рекомендую Newton), ретельність, уважність - і буде краса. Якщо приміщення не має - аєрозольний балон, «залізні яйця», міцні легені, мегатерпляча дружина - і теж буде краса!
Якщо хочеться «люксус» з фільдеперсами і лаком - тоді краще віддати фахівцям…
І головне - не боятися!!!
Все написане: власний досвід. Гарний, поганий - але власний. Щось робилося вперше, у чомусь досвід є. «І свого научайтесь, і чужого не цурайтесь!»
[url=www.namu.org.ua]Національна Асоціація Мотоциклістів України
Змінено: 26.03.2018 р., Mihalych