МІНІСТЕРСТВО ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
13.11.2006 № 1111
Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 29 листопада 2006 року за № 1243/13117
3276 Про затвердження Інструкції
з діяльності підрозділів дорожньо-патрульної служби
Державтоінспекції МВС України
Відповідно до вимог Законів України “Про міліцію”, “Про дорожній рух”, постанови Кабінету Міністрів України від 14 квітня 1997 року № 341 “Про Положення про Державну автомобільну інспекцію Міністерства внутрішніх справ”
Н А К А З У Ю:
1. Затвердити Інструкцію з діяльності підрозділів дорожньо-патрульної служби Державтоінспекції МВС України (додається).
2. Начальникам головних управлінь, управлінь МВС України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі забезпечити вивчення цієї Інструкції працівниками Державтоінспекції МВС України та інших підрозділів органів внутрішніх справ, які залучаються до нагляду за дорожнім рухом, прийняття від них заліків у двомісячний строк.
3. Департаменту роботи з персоналом (Криволапчук В. О.), Департаменту Державтоінспекції МВС України (Коломієць С. Г.) внести в програми підготовки та підвищення кваліфікації працівників Державтоінспекції МВС України необхідні зміни з урахуванням вимог цієї Інструкції.
4. Начальникові Департаменту Державтоінспекції МВС України (Коломієць С. Г.) забезпечити виготовлення бланків документів, передбачених цією Інструкцією, та постачання їх підрозділам дорожньо-патрульної служби Державтоінспекції МВС України.
5. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Міністра генерал-майора міліції Рудіка В. М.
6. Наказ оголосити особовому складу органів і підрозділів внутрішніх справ України.
Міністр
Ю. В. ЛУЦЕНКО
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ МВС України
13.11.2006 № 1111
Зареєстровано в Міністерстві юстиції України
29 листопада 2006 року за № 1243/13117
ІНСТРУКЦІЯ
з діяльності підрозділів дорожньо-патрульної служби
Державтоінспекції МВС України
1. Загальні положення
1.1. Інструкція з діяльності підрозділів дорожньо-патрульної служби Державтоінспекції МВС України визначає основні напрями і порядок роботи працівників дорожньо-патрульної служби (далі — ДПС), що здійснюють нагляд за дорожнім рухом, заходи щодо профілактики аварійності, процедуру оформлення дорожньо-транспортних пригод (далі — ДТП) та порушень правил, норм і стандартів у сфері безпеки дорожнього руху, а також організацію взаємодії з патрульною службою МВС України (далі — ПС).
1.2. Ця Інструкція розроблена відповідно до Законів України “Про міліцію”, “Про дорожній рух”, постанови Кабінету Міністрів України від 14 квітня 1997 року № 341 “Про Положення про Державну автомобільну інспекцію Міністерства внутрішніх справ”.
1.3. Основні поняття, що використовуються у цій Інструкції:
— автомобільна дорога, вулиця (дорога) — частина території, у тому числі в населеному пункті, яка призначена для руху транспортних засобів і пішоходів з усіма розташованими на ній спорудами (мостами, шляхопроводами, естакадами, надземними і підземними пішохідними переходами) та засобами організації дорожнього руху і обмежена по ширині зовнішнім краєм тротуарів чи краєм смуги відводу. Цей термін включає також спеціально побудовані тимчасові дороги, крім довільно накатаних доріг (колій);
— безпека дорожнього руху — стан процесу дорожнього руху, що визначає ступінь захищеності учасників дорожнього руху від ДТП та їх наслідків;
— дорожній рух — сукупність суспільних відносин, що виникають у процесі переміщення людей і вантажів за допомогою транспортних засобів або без таких у межах дороги;
— ДТП — подія, що сталася під час руху транспортного засобу, унаслідок якої загинули або поранені люди чи завдані матеріальні збитки;
— забезпечення безпеки дорожнього руху — діяльність, спрямована на попередження причин та умов виникнення ДТП, зниження тяжкості їх наслідків;
— контрольно-пропускний пункт — наряд міліції, що виставляється для забезпечення перепускного режиму або обмеження руху транспортних засобів і пішоходів у визначеному районі (місцевості) при проведенні масових заходів, виникненні стихійних лих, епідемій, епізоотій та інших надзвичайних ситуацій;
— контроль несення служби — система заходів, спрямованих на встановлення відповідності організації несення служби вимогам нормативно-правових актів України та цієї Інструкції;
— наряд ДПС — один або декілька працівників ДПС Державтоінспекції МВС України (далі — ДАІ), які виконують покладені на них обов’язки з несення служби на постах і маршрутах патрулювання;
— маршрут патрулювання — визначена дислокацією ділянка вулично-дорожньої мережі, де нарядом ДПС здійснюється виконання покладених на нього обов’язків;
— пост — визначене дислокацією місце несення служби, на якому працівник ДПС забезпечує виконання покладених на нього обов’язків;
— стаціонарний пост ДПС — місце несення служби нарядами ДПС, обладнане спеціальними службовими приміщеннями, оснащене оперативно-технічними і спеціальними засобами, інженерним та іншим обладнанням, а також закріплена за ним територія.
2. Організація діяльності ДПС
2.1. ДПС є структурним підрозділом ДАІ.
2.2. Діяльність цих підрозділів здійснюється відповідно до принципів дотримання законності, права на повагу гідності, забезпечення свободи та недоторканності особи та її прав, гласності та верховенства права.
2.3. Працівники ДПС повинні мати необхідну професійну підготовку, високі моральні якості, бути дисциплінованими та пильними, стійко переносити труднощі, пов’язані зі службою, бути ввічливими і тактовними у спілкуванні з громадянами.
2.4. У своїй діяльності ДПС керується Конституцією України, законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, нормативно-правовими актами Міністерства внутрішніх справ України та цією Інструкцією.
2.5. Нагляд за додержанням законності в діяльності працівників ДПС здійснюється відповідно до чинного законодавства.
2.6. Особовий склад ДПС перебуває у складі стройових підрозділів: полків, окремих батальйонів, окремих рот, окремих взводів. Для забезпечення ескортування, супроводження, патрулювання, а також надання практичної допомоги органам внутрішніх справ при ускладненні обстановки з аварійністю при управліннях (відділах) ДАІ (далі — У(В)ДАІ) головних управлінь, управлінь МВС України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі (далі — ГУМВС, УМВС) або у складі одного з підрозділів ДПС можуть бути створені спеціальні підрозділи.
2.7. Діяльність підрозділів ДПС, надання ним практичної та методичної допомоги організовують управління (відділи) ДАІ ГУМВС, УМВС.
2.8. ДПС забезпечуються матеріально-технічними засобами, у тому числі спеціальними, згідно із встановленими нормами належності.
2.9. Особовий склад ДПС використовується для виконання обов’язків, визначених цією Інструкцією.
До забезпечення безпеки дорожнього руху можуть залучатися інші посадові особи ДАІ.
2.10. ДПС виконує покладені на неї завдання у взаємодії з ПС та іншими підрозділами органів внутрішніх справ (далі — ОВС), службами з безпеки дорожнього руху підприємств, установ і організацій всіх форм власності, іншими державними і громадськими організаціями, діяльність яких пов’язана із забезпеченням безпеки дорожнього руху, а також з трудовими колективами і громадськістю.
2.11. Контроль за водіями транспортних засобів Міністерства оборони України, Служби безпеки України, Міністерства внутрішніх справ України, підпорядкованих ним військових частин і підрозділів руху здійснюється ДПС відповідно до Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 № 1306 (далі — Правила дорожнього руху).
2.12. За невиконання покладених на них обов’язків і перевищення наданих їм прав посадові особи ДПС несуть відповідальність згідно з чинним законодавством України.
3. Завдання ДПС
3.1. Нагляд за дорожнім рухом з метою забезпечення його безпеки.
3.2. Збереження життя, здоров’я та майна учасників дорожнього руху, захист їх законних прав та інтересів, а також інтересів суспільства і держави.
3.3. Забезпечення безпечного й безперебійного руху транспортних засобів.
3.4. Попередження та припинення злочинів і адміністративних правопорушень у сфері дорожнього руху.
4. Функції ДПС
4.1. Контроль за дорожнім рухом, тобто виявлення порушень законодавства, правил, норм і стандартів у сфері убезпечення дорожнього руху.
4.2. Застосування в установленому порядку передбачених чинним законодавством заходів адміністративного впливу до порушників.
4.3. Регулювання дорожнього руху, забезпечення організації руху транспортних засобів і пішоходів у місцях проведення аварійно-рятувальних робіт, масових заходів та під час виникнення заторових явищ.
4.4. Виконання невідкладних заходів на місці ДТП, а також ужиття заходів до евакуації людей та надання їм першої медичної допомоги, сприяння в транспортуванні пошкоджених транспортних засобів.
4.5. Здійснення спільно з іншими підрозділами ОВС розшуку транспортних засобів, водії яких зникли з місця скоєння ДТП, та транспортних засобів, які викрадені або якими незаконно заволоділи, в межах території обслуговування.
4.6. Супроводження та забезпечення безперешкодного проїзду транспортних засобів, що ними пересуваються особи, стосовно яких здійснюється державна охорона, автобусів з дітьми, що прямують до місць оздоровлення та у зворотному напрямку, небезпечних, великогабаритних вантажів, а також інших транспортних засобів та вантажів у порядку, визначеному чинним законодавством.
4.7. Здійснення адміністративної діяльності за фактами порушень правил, норм і стандартів у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, її узагальнення й аналіз.
4.8. Облік правопорушень та ДТП на території, що обслуговується, аналіз причин і умов, що сприяють їх виникненню та скоєнню, розроблення спільно з іншими службами ДАІ, державними і громадськими організаціями заходів щодо їх усунення та проведення профілактичних заходів.
4.9. Контроль за утриманням автомобільних доріг, вулиць, дорожніх споруд та залізничних переїздів у безпечному для дорожнього руху стані, обладнання вулиць і доріг технічними засобами регулювання дорожнього руху.
4.10. Контроль за виконанням погоджених відповідно до чинного законодавства проектів проведення ремонтно-будівельних та інших робіт на автомобільних дорогах, вулицях, залізничних переїздах.
4.11. Участь у попередженні й розкритті злочинів під час нагляду за дорожнім рухом та охорони громадського порядку.
4.12. Отримання від працівників об’єктів дорожнього сервісу та учасників дорожнього руху інформації, що стосується убезпечення дорожнього руху та охорони громадського порядку.
5. Організація взаємодії підрозділів ДПС
ДПС вирішує поставлені перед нею завдання у взаємодії з іншими службами та підрозділами ОВС, державними органами та органами місцевого самоврядування, об’єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями, трудовими колективами і громадянами.
6. Обов’язки посадових осіб щодо керівництва підрозділами ДПС
6.1. Начальники ГУМВС, УМВС та їх заступники несуть відповідальність за:
6.1.1. Організацію роботи з убезпечення дорожнього руху і безаварійність на території обслуговування.
6.1.2. Суворе дотримання законності і дисципліни особовим складом підрозділів ДПС, ПС міськрайорганів внутрішніх справ, що убезпечують дорожній рух.
6.1.3. Ужиття заходів щодо підвищення ролі підрозділів ОВС в убезпеченні дорожнього руху, удосконалення форм і методів роботи, поліпшення їх матеріально-технічного забезпечення.
Контролюють використання наявних сил і засобів.
6.2. Начальники У(В)ДАІ ГУМВС, УМВС та їх заступники:
6.2.1. Несуть відповідальність за організацію роботи щодо убезпечення дорожнього руху і стану аварійності на території обслуговування; комплектування, навчання і виховання особового складу підрозділів ДПС, які здійснюють нагляд за дорожнім рухом; використання ДПС за прямим призначенням, суворе дотримання особовим складом ДПС дисципліни і законності; матеріально-технічне забезпечення, ефективне застосування спеціальних технічних засобів та своєчасність їх метрологічної повірки, своєчасну і повну виплату грошового утримання.
6.2.2. Здійснюють загальне керівництво та контроль за діяльністю підрозділів ДПС. Виходячи з оперативної обстановки на території обслуговування, здійснюють за узгодженням з керівництвом МВС України, ГУМВС, УМВС маневрування силами і засобами, вносять пропозиції щодо підвищення їх ефективності.
6.2.3. Забезпечують взаємодію підрозділів ДПС з ПС МВС України, іншими службами і підрозділами ОВС, державними та громадськими організаціями у сфері безпеки дорожнього руху, охорони громадського порядку і боротьби зі злочинністю.
6.2.4. Здійснюють контроль за несенням служби особовим складом, виконанням вимог щодо утримання в належному стані, експлуатації та зберігання транспортних і спеціальних технічних засобів; оцінюють роботу підлеглих стосовно забезпечення безпеки дорожнього руху.
6.2.5. Організовують облік та аналіз діяльності підрозділів ДПС, уживають заходів до її вдос-коналення, про що інформують керівництво ГУМВС, УМВС та Департаменту ДАІ МВС України.
6.2.6. Забезпечують узагальнення та впровадження передового досвіду роботи ДПС по нагляду за дорожнім рухом, удосконалення її форм і методів.
6.2.7. Здійснюють особистий прийом громадян, контролюють виконавську дисципліну відповідно до вимог Закону України “Про звернення громадян”, організацію реагування на них та виконання нормативно-правових актів у сфері безпеки дорожнього руху.
6.2.8. Піклуються про задоволення соціальних та інших потреб працівників служби.
6.3. Командир стройового підрозділу дорожньо-патрульної служби:
6.3.1. Відповідає за стан аварійності на території обслуговування, щоденну готовність особового складу до виконання завдань з убезпечення дорожнього руху, комплектування, за службову, бойову та фізичну підготовку, матеріально-технічне та інше забезпечення діяльності підрозділу.
6.3.2. Несе персональну відповідальність за дотримання особовим складом вимог законодавства і дисципліни, здійснює керівництво роботою особового складу з питань, які є компетенцією підрозділу.
6.3.3. Організовує контроль за несенням служби особовим складом (не рідше двох разів за зміну).
6.3.4. Контролює виконання розроблених (затверджених) планів.
6.3.5. Вивчає та аналізує стан аварійності на закріпленій території, адміністративну діяльність особового складу та вживає необхідних заходів щодо оперативного маневрування підпорядкованими силами й засобами.
6.3.6. Забезпечує виконання обов’язкових (розрахункових) норм виставлення нарядів для несення служби.
6.3.7. Розробляє графіки несення служби особовим складом та відпусток.
6.3.8. Організовує керування силами й засобами стройового підрозділу, а також їх взаємодію з іншими службами і підрозділами ОВС.
6.3.9. Проводить інструктажі особового складу перед заступанням на службу з поставленням конкретних завдань відповідно до оперативної обстановки. Організовує або особисто проводить прийом особового складу служби.
6.3.10. Дає об’єктивну оцінку роботи підрозділу в цілому та окремих працівників, щомісячно організовує наради з підведення підсумків роботи.
6.3.11. Організовує та очолює роботу особового складу “по гарячих слідах” з розшуку водіїв, які зникли з місця ДТП, та транспортних засобів, якими незаконно заволоділи.
6.3.12. Несе персональну відповідальність за використання особового складу не за призначенням.
6.3.13. Організовує та проводить заняття зі службової та бойової підготовки, вживає заходів щодо прищеплення навичок високої культури особовому складу.
6.3.14. Відповідає за збереження та раціональну експлуатацію спеціальних технічних і транспортних засобів, озброєння. Періодично організовує перевірки (у тому числі метрологічні) наявності, технічного стану, порядку використання технічних засобів та озброєння.
6.3.15. Здійснює прийом громадян, організовує перевірки їх скарг та заяв відповідно до законодавства.
7. Обов’язки та права працівників ДПС
7.1. Працівник ДПС при несенні служби зобов’язаний:
7.1.1. Досконало знати Правила дорожнього руху та інші нормативно-правові акти, що регламентують діяльність у сфері безпеки дорожнього руху.
7.1.2. Організовувати безпечний та безперешкодний процес дорожнього руху.
7.1.3. Знати дислокацію найближчих нарядів міліції та систему зв’язку з ними.
7.1.4. Знати оперативну обстановку, що доводиться на інструктажах, насамперед стан аварійності та злочинності на території обслуговування.
7.1.5. Постійно контролювати дотримання учасниками дорожнього руху установлених правил, норм і стандартів, діючих у сфері безпеки дорожнього руху.
7.1.6. Попереджувати та припиняти злочини, а також адміністративні правопорушення, у межах своєї компетенції застосовувати до порушників заходи адміністративного впливу та примусу.
7.1.7. Попереджати водіїв про небезпеку, яка виникла на шляху їх руху і яку вони не в змозі своєчасно виявити.
7.1.8. Надавати, у межах компетенції, допомогу учасникам дорожнього руху.
7.1.9. Регулювати дорожній рух, у тому числі з використанням відповідних жестів, які наведені в переліку жестів інспектора (додаток 1).
7.1.10. Проводити невідкладні заходи на місці ДТП, зокрема з надання першої медичної допомоги постраждалим від ДТП та з охорони місця ДТП до прибуття слідчо-оперативної групи.
7.1.11. Кваліфіковано розбиратися в обставинах, що призвели до скоєння ДТП.
7.1.12. Надавати слідчо-оперативній групі міськрайвідділу внутрішніх справ та громадянам допомогу в транспортуванні пошкоджених транспортних засобів.
7.1.13. Надавати допомогу в безперешкодному проїзді транспортних засобів оперативних та аварійно-рятувальних служб у райони аварій, катастроф, пожеж, стихійних лих, інших надзвичайних подій.
7.1.14. Виявляти й затримувати відповідно до чинного законодавства транспортні засоби, що знаходяться в розшуку або використовуються в протиправних цілях, та водіїв, що зникли з місця скоєння ДТП.
7.1.15. Контролювати наявність у водіїв документів, передбачених Правилами дорожнього руху.
7.1.16. Контролювати утримання в справному і безпечному для руху стані вулиць, доріг і дорожніх споруд та їх освітленість.
7.1.17. Здійснювати контроль за виконанням умов забезпечення безпеки дорожнього руху при проведенні на вулицях і дорогах ремонтно-будівельних та інших робіт.
7.1.18. При отриманні інформації про злочин негайно доповідати про це черговому або безпосередньому начальникові і діяти відповідно до його вказівок.
7.1.19. При отриманні інформації від громадян про злочин установлювати всі необхідні дані про особу, що звернулася, конкретне місце злочину, ким і проти кого він скоєний чи готується, та іншу інформацію, що має значення для розкриття злочину, про що доповідати черговому міськрайоргану внутрішніх справ на території обслуговування. У подальшому, до прибуття слідчо-оперативної групи, у межах компетенції організовувати роботу з розкриття злочину по “гарячих слідах” та здійснювати охорону місця злочину.
7.1.20. Бути культурним і ввічливим у спілкуванні з громадянами, неухильно дотримуватися законності.
7.1.21. Після закінчення несення служби доповідати безпосередньому начальникові про результати роботи.
7.2. Після прибуття на маршрут патрулювання або пост працівник ДПС отримує від працівника, якого він змінює, інформацію про скоєні пригоди, дорожні роботи, що проводяться, стан спеціальних технічних засобів, а також інші відомості, які мають пряме відношення до несення служби.
Якщо в попередню зміну нагляд за дорожнім рухом на цьому маршруті (посту) не здійснювався, працівник ДПС перевіряє справність технічних засобів регулювання, засобів зв’язку, стан доріг, умови проведення на них ремонтно-будівельних та інших робіт.
Про прийняття маршруту патрулювання (поста) і виявлені недоліки працівник ДПС доповідає командирові або відповідальному по підрозділу ДПС.
Під час несення служби працівник ДПС повинен вжити заходів до усунення перешкод у русі, звільнення проїзної частини від транспортних засобів, що створюють перешкоду на маршруті патрулювання, особливо тих, що стоять темної пори доби і в умовах недостатньої видимості поза населеними пунктами.
7.3. Під час несення служби нарядом у складі двох і більше працівників ДПС призначається старший наряду.
7.4. Старший наряду забезпечує керівництво діяльністю наряду та несе персональну відповідальність за його дії в період несення служби і зобов’язаний:
7.4.1. Організовувати роботу працівників ДПС у складі наряду, доповідати командирові, черговому про необхідність внесення змін у розстановку сил і порядок несення служби залежно від обстановки, яка склалася.
7.4.2. Постійно здійснювати керівництво і контроль за несенням служби працівниками наряду.
7.4.3. Здійснювати перевірку правильності ведення службової документації, якості оформлення адміністративних матеріалів про ДТП, уживати заходів до усунення недоліків.
7.5. Працівник ДПС відповідно до статті 11 Закону України “Про міліцію” має право:
7.5.1. Вимагати від громадян і посадових осіб, які порушують громадський порядок, припинення правопорушень та дій, що перешкоджають здійсненню повноважень міліції, виносити на місці усне попередження особам, які допустили малозначні адміністративні порушення, а в разі невиконання зазначених вимог застосовувати заходи примусу, передбачені Законом України “Про міліцію”.
7.5.2. Перевіряти у громадян при підозрі у вчиненні правопорушень документи, що посвідчують їх особу, а також інші документи, необхідні для з’ясування питання щодо додержання правил, норм і стандартів у сфері безпеки дорожнього руху.
7.5.3. Зупиняти транспортні засоби в разі порушення вимог правил, норм і стандартів у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, наявності ознак, які свідчать про їх технічну несправність, а також у разі наявності даних про те, що вони використовуються з протиправною метою. Оглядати транспортні засоби, перевіряти у водіїв документи на право користування і керування ними, дорожні (маршрутні) листи, наявність страхового поліса (сертифіката) про укладення договору обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів, а у разі спільних з іншими службами ОВС заходів — відповідність вантажів, що перевозяться, товарно-транспортним та іншим документам. Перевіряти транспортні засоби за базами даних автоматизованих інформаційно-пошукових систем ДАІ і в передбачених законодавством випадках доставляти ці транспортні засоби, документи та вантажі до територіальних ОВС для прийняття рішення згідно зі статтею 97 Кримінально-процесуального кодексу України.
7.5.4. Обмежувати або забороняти у випадках затримання злочинців при аваріях, інших надзвичайних обставинах, що загрожують життю і здоров’ю людей, рух транспортних засобів і пішоходів на окремих ділянках вулиць і автомобільних доріг.
7.5.5. Забезпечувати направлення на медичний огляд водіїв та проводити огляд особи на стан сп’яніння із застосуванням індикаторної трубки “Контроль тверезості” та інших узгоджених з Міністерством охорони здоров’я України технічних засобів, затримувати, відстороняти від керування транспортними засобами осіб, які перебувають у стані сп’яніння, а також тих, які не мають документів на право керування або користування транспортними засобами, забороняти експлуатацію транспортних засобів згідно з чинним законодавством.
7.5.6. Використовувати технічні засоби для виявлення та фіксації порушень Правил дорожнього руху. Отримані фактичні дані направляти за належністю чи використовувати при складанні адміністративних матеріалів.
7.5.7. Складати протоколи про адміністративні правопорушення у сфері безпеки дорожнього руху. Здійснювати в установленому законодавством порядку особистий огляд, перевірку речей, транспортного засобу і вантажу, вилучення речей і документів, адміністративне затримання.
7.5.8. Вимагати від відповідних організацій усунення порушень правил утримання шляхів, обмежувати або забороняти проведення ремонтно-будівельних та інших робіт, інших заходів на вулицях і автомобільних дорогах, якщо при цьому не дотримуються вимоги із забезпечення безпеки дорожнього руху.
При проведенні спеціальних заходів із супроводження осіб, відносно яких здійснюється державна охорона, до їх закінчення припиняти проведення ремонтно-будівельних та інших робіт.
7.5.9. Забороняти експлуатацію транспортних засобів, які здійснюють перевезення пасажирів без ліцензії, що не пройшли державного технічного огляду, не мають номерних знаків, у конструкцію яких внесені зміни без відповідного дозволу, мають знищені, змінені або підроблені ідентифікаційні номери вузлів і агрегатів або державні реєстраційні номерні знаки, а також ідентифікаційні номери вузлів і агрегатів, які не відповідають записам у реєстраційних документах транспортного засобу.
7.5.10. Затримувати і доставляти в установленому законодавством порядку транспортні засоби для тимчасового зберігання на спеціальних майданчиках чи стоянках.
7.5.11. Вилучати в громадян та службових осіб предмети і речі, заборонені або обмежені в обігу, а також документи з ознаками підроблення, що стосуються сфери безпеки дорожнього руху, з подальшою їх передачею в установленому порядку за призначенням.
7.5.12. Використовувати безперешкодно транспортні засоби, що належать підприємствам, установам, організаціям і громадянам (крім транспортних засобів дипломатичних, консульських та інших представництв іноземних держав, міжнародних організацій, транспортних засобів спеціального призначення), для проїзду до місця події, стихійного лиха, доставлення до лікувальних закладів осіб, які потребують невідкладної медичної допомоги, або для доставлення правопорушників до підрозділу міліції.
Використання з цією метою транспортних засобів, що належать підприємствам, установам і організаціям, здійснюється безплатно. Відшкодування збитків та витрат за використання транспорту громадян здійснюється відповідно до вимог чинного законодавства України.
7.5.13. Застосовувати заходи фізичного впливу, спеціальні засоби та вогнепальну зброю у випадках і в порядку, передбачених статтями 12, 13, 14, 15, 151 Закону України “Про міліцію”.
8. Облік та планування діяльності ДПС
8.1. Обліково-аналітична робота
8.1.1. У підрозділах ДПС здійснюється облік та аналіз інформації, яка має значення для виконання поставлених перед ними завдань.
Обліку й аналізу підлягають:
8.1.2. ДТП на території обслуговування, незалежно від наслідків, що настали, і заходи з їх попередження.
Відомості про ДТП реєструються в журналі обліку ДТП (додаток 2).
При використанні електронно-обчислювальної техніки відомості про ДТП також повинні бути систематизовані у відповідній базі даних.
Журнал обліку ДТП ведеться в черговій частині. Там, де чергова частина штатом не передбачена, ведення журналу обліку ДТП здійснюється співробітником, якого призначив командир підрозділу ДПС.
8.1.3. Адміністративна діяльність.
8.1.4. Злочини, пов’язані з використанням транспортних засобів.
8.1.5. Стан дисципліни і дотримання законності в діяльності працівників ДПС.
8.1.6. Зазначені обліки й аналізи здійснюються в порядку і терміни, установлені відповідними нормативно-правовими актами МВС України.
8.1.7. Організація обліково-аналітичної роботи покладається на начальників У(В)ДАІ ГУМВС, УМВС, міжрайонних відділів та відділень ДАІ, командирів стройових підрозділів та їх заступників.
8.1.8. Безпосередньо облік і аналіз здійснюються працівниками, до функціональних обов’язків яких ця робота входить.
8.1.9. Робота працівників ДПС обліковується в журналі обліку роботи по нагляду за дорожнім рухом (додаток 3) командиром взводу.
8.2. Планування роботи:
8.2.1. Діяльність ДПС здійснюється згідно з квартальними планами, які складаються в установленому в підрозділах внутрішніх справ порядку командирами підрозділів з урахуванням аналізу і прогнозування оперативної обстановки, наявності сил і засобів.
8.2.2. Плани роботи затверджуються начальниками У(В)ДАІ ГУМВС, УМВС. За їх згодою до плану можуть вноситися зміни й доповнення.
8.2.3. Доведення плану до його безпосередніх виконавців здійснюється шляхом проведення спеціальних інструктивних нарад особового складу, спеціальних занять з найбільш важливих питань плану, надіслання виконавцям витягів з плану, а також доведення деяких заходів до виконавців в індивідуальному порядку.
8.2.4. Результати виконання плану в цілому після завершення планового періоду розглядаються на оперативних нарадах при командирі підрозділу.
8.2.5. За результатами виконання плану складається звіт (довідка), який доповідається керівникові, що затвердив цей план.
Виконання кожного пункту плану підтверджується відповідним документом (рапортом, довідкою).
8.2.6. Персональну відповідальність за організацію і здійснення контролю виконання планових заходів, своєчасність надання, повноту і достовірність відомостей про їх виконання несе керівник підрозділу (особа, яка виконує його обов’язки).
9. Розстановка сил та засобів ДПС
9.1. Організація служби підрозділів ДПС здійснюється, виходячи з наявності сил і засобів, з урахуванням місць концентрації ДТП на території обслуговування, протяжності автомобільних доріг, вулиць і особливостей умов руху ними, наявності технічних засобів регулювання перехресть, інтенсивності руху транспортних засобів і пішоходів різного часу доби, дня тижня, пори року.
9.2. Розстановка сил і засобів підрозділів ДПС здійснюється на підставі дислокації маршрутів патрулювання і постів (додаток 4), яка розроблюється з урахуванням обов’язкових норм щоденного виставлення нарядів та виходу на лінію патрульних автомобілів і мотоциклів.
9.3. Дислокація включає в себе: схему району міста, визначену ділянку дорожньо-шляхової мережі, оцінку оперативної обстановки, обов’язкову норму виставлення працівників ДПС і транспортних засобів, перелік постів і маршрутів патрулювання, у тому числі додаткових, які підлягають закриттю в період ускладнення оперативної обстановки, види нарядів (піший, у складі автопатруля), порядок взаємодії і зв’язку між ними та іншу необхідну інформацію (місця розташування і телефони медичних закладів, ОВС, станцій технічного обслуговування, організованих стоянок та інших об’єктів сервісу).
9.4. Дислокація маршрутів патрулювання і постів ДПС розробляється командиром стройового підрозділу в межах території, що обслуговується, на основі аналізу аварійності за місцями, днями, часом доби скоєння ДТП і з урахуванням інтенсивності руху, з обов’язковим погодженням начальника органу внутрішніх справ, затверджується керівником У(В)ДАІ і підлягає перегляду не менше одного разу на рік.
9.5. Дислокація маршрутів патрулювання і постів ДПС є складовою частиною єдиної дислокації по охороні громадського порядку.
9.6. На кожний маршрут патрулювання (пост) складається картка маршруту патрулювання, поста (додаток 5). Один примірник цієї картки зберігається у відділах (відділеннях) забезпечення діяльності стройових підрозділів ДАІ, а другий — у підрозділах ДПС. Ця картка видається старшому наряду ДПС на час несення служби.
9.7. Кількість маршрутів патрулювання і постів у дислокації маршрутів патрулювання і постів може перевищувати розраховане за обов’язковими нормами виставлення нарядів. У таких випадках вони поділяються на ті, що підлягають обов’язковому закриттю, і ті, що закриваються залежно від оперативної обстановки, яка складається протягом днів тижня або часу доби.
9.8. Обов’язкові норми щоденного виставлення нарядів ДПС ДАІ для забезпечення безпеки дорожнього руху встановлюються, виходячи з чисельності особового складу, з урахуванням коефіцієнта виставлення, який дорівнює 1,88 для маршрутів патрулювання і постів, які підлягають обов’язковому перекриттю на термін 8 годин у зміну.
9.9. Якщо маршрути патрулювання, пости закриваються зміною, що перевищує 8 годин, то на кожну наступну годину коефіцієнт збільшується на 0,25 одиниці.
9.10. У разі, якщо на території обслуговування здійснюються заходи, які потребують значного збільшення кількості нарядів за рахунок залучення до служби особового складу в дні його щотижневого відпочинку і у святкові дні, для компенсації вихідних днів командири стройових підрозділів можуть у наступні дні скоротити обов’язкові норми щоденного виставлення нарядів, але не менш як на 50 % від визначеної норми виставлення.
9.11. Норма виходу патрульних автомобілів і мотоциклів визначається залежно від необхідності забезпечення перекриття території обслуговування рухомими нарядами, їх наявності та технічного стану.
9.12. Робоча зміна нарядів ДПС не повинна перевищувати 8 годин. У разі службової необхідності тривалість робочого часу працівників ДПС наказом начальника ГУМВС, УМВС може бути збільшена до 12 годин.
9.13. Режим роботи особового складу підрозділу встановлюється за щомісячним графіком, який затверджується командиром підрозділу ДПС. У графіку вказуються дні й часи несення служби кожним працівником та їх вихідні дні.
10. Робота чергових частин У(В)ДАІ
10.1. Оперативне управління силами і засобами стройових підрозділів ДПС здійснюють чергові частини У(В)ДАІ, що знаходяться в оперативному підпорядкуванні чергових частин ГУМВС, УМВС та Департаменту ДАІ МВС України.
10.2. Роботу чергової частини організовує начальник У(В)ДАІ, а в разі його відсутності — виконуючий обов’язки начальника. Право затвердження графіка несення служби, установлення порядку підміни осіб добового наряду, їх відсторонення в разі потреби від чергування має начальник У(В)ДАІ або особа, що його заміщає.
10.3. Наряди чергових частин керуються відповідними нормативно-правовими актами у сфері дорожнього руху, охорони громадського порядку, запобігання злочинам та їх розкриття, а також цією Інструкцією.
10.4. На чергову частину У(В)ДАІ покладаються такі завдання:
10.4.1. Збір, оброблення та узагальнення інформації про стан безпеки дорожнього руху на території, що обслуговується, та своєчасне інформування керівництва У(В)ДАІ, ГУМВС, УМВС.
10.4.2. Оперативне керування силами і засобами підрозділів ДАІ з метою забезпечення безперебійного та безпечного дорожнього руху, регулювання руху транспортних потоків, ліквідації заторів у русі, контролю за виконанням правил, норм і стандартів у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху.
10.4.3. Організаційні заходи щодо забезпечення безпечного та безперешкодного проїзду автомобілів з особами, стосовно яких здійснюється державна охорона, супроводження небезпечного вантажу, делегацій, а також відстеження ситуації під час планування та проведення масових заходів на території обслуговування, контроль виїзду та пересування організованих груп людей, що рухаються до інших регіонів держави. Термінова підготовка та передача інформації по вказаних заходах до чергових частин ГУМВС, УМВС та Департаменту ДАІ МВС України.
10.4.4. Приймання та передача повідомлень і заяв про ДТП, злочини й інші правопорушення до чергових частин територіальних ОВС.
10.4.5. Оперативне забезпечення розкриття злочинів “по гарячих слідах”.
10.4.6. Здійснення організаційних заходів, пов’язаних з виїздом на місця ДТП для оформлення і проведення невідкладних дій, а також ужиття заходів до ліквідації наслідків цих ДТП.
10.4.7. Організація розшуку і затримання транспортних засобів, якими незаконно заволоділи, та транспортних засобів, водії яких зникли з місця скоєння ДТП.
10.4.8. Організація взаємодії нарядів стройових підрозділів ДПС з іншими службами і підрозділами ОВС.
10.4.9. Видача особовому складу і приймання від нього озброєння, оперативно-технічних і спеціальних засобів, іншого майна та забезпечення їх зберігання у спеціальному приміщенні чергової частини.
10.4.10. Забезпечення дотримання внутрішнього розпорядку, охорона адмінбудівлі та території підрозділу, контроль за дотриманням правил пожежної безпеки і санітарних норм.
10.4.11. Здійснення інформаційно-довідкової роботи.
10.4.12. Приймання заяв від громадян за відсутності керівництва підрозділу, видача на їх прохання книги скарг і пропозицій.
10.4.13. Організація оповіщення та збору особового складу підрозділів У(В)ДАІ.
10.5. Черговий по У(В)ДАІ в разі надходження інформації від міськрайвідділів внутрішніх справ:
10.5.1. Фіксує надану інформацію в журналі для записів оперативного че