Странно,я вроде и ссылки дал,что,весь мир врёт чтоли?Есть же такие моторы и они работают!Как можно оставаться при своем мнении,когда можно привести сколько угодно аргументов,что мнение ошибочно? Ну ладно,главное я сказал,пусть народ нас рассудит...
Ну понятно-же ты дал ссылки самоделок!!! Заводские конструкции интересуют
Я уверен,что заводские есть,но мне искать ночью было некогда,поэтому и кинул ссылку,первую попавшуюся,ведь разговор был о принципе вообще,а не только о заводских конструкциях.
Вот цитата с англоязычного сайта про первый серийный карбюраторный автомобиль с турбиной:
Turbo Jetfire
In 1962 and 1963 Oldsmobile built a turbocharged version of the 215. The small-diameter Garrett T5 turbocharger with integral wastegate was manufactured by Garrett AiResearch and produced a maximum of 5 psi (34 kPa) boost at 2200 rpm. The engine had 10.25:1 compression and a single-barrel carburetor. It was rated at 215 hp (160 kW) at 4600 rpm and 300 lb·ft (410 N·m) at 3200 rpm. In development, the high compression ratio created a serious problem with spark knock on hard throttle applications, which led Olds to use a novel water-injection system that sprayed metered amounts of distilled water and methyl alcohol (dubbed "Turbo-Rocket Fluid") into the intake manifold air-stream to cool the intake charge. If the fluid reservoir was empty, a complex double-float and valve assembly in the Turbo-Rocket Fluid path would set a second butterfly (positioned between the throttle butterfly and the turbocharger) into the closed position, limiting the amount of boost pressure. Unfortunately, many customers did not keep the reservoir filled, or had mechanical problems with the turbocharger system which resulted in many of the turbo-charger installations being removed and a conventional 4 barrel carburetor and manifold installed in its place.
The turbocharger was offered only in a special Jetfire model, which was the second turbocharged passenger car offered for public sale. The Chevrolet Corvair Spyder Turbo also manufactured by GM was ahead the Oldsmobile Jetfire Turbo by only a few weeks. Only 9,607 were sold in two model years, and many were converted by dealers to conventional four-barrel carbureted form.
А вот ссылка на этот сайт http://en.wikipedia.org/wiki/Oldsmobile_V8_engine
А вот видео,где объясняют принцип работы турбины. http://www.youtube.com/watch?v=mm4wlocZRz8
Есть еще автомобиль Chevrolet Corvair Monza Spyder,он и Oldsmobile Turbo Jetfire - первые серийные автомобили с карбюратором и турбиной.
В общем,ОНИ СУЩЕСТВУЮТ...